Loading
مساعدة بحـــــث قائمة الاعضاء اشتراك بريدى جديد اليوم التسجيل ملف العضو الرئيسية
اسم العضو: كلمة السر:
حفظ كلمة السر تذكيرك بكلمة السر?


االصحافة
 المنتديات
 نافذة حول العالم
 نافذة الاخبار المحلية و العالمية
 بدء العد التنازلى لمليونية "التمرد على الرئيس"..
 اضافة موضوع  الرد على الموضوع
 اطبع الموضوع
|| Bookmark and Share ||
الكاتب Previous Topic الموضوع Next Topic  

شبيك لبيك
المشرف العام

132027 مشاركة

كتب فى :  - 29/06/2013 :  08:02:45  Show Profile





الصحافة

بدء العد التنازلى لمليونية "التمرد على الرئيس".. ساعات تفصلنا عن يوم الحسم.. مسيرات تتوجه للاتحادية ترفع شعار "عيش.. حرية.. عدالة اجتماعية.. كرامة إنسانية".. واستعدادات لتأمين المسيرات

يبدأ العد التنازلى اليوم لمليونية "التمرد على الرئيس" غدا الأحد، لتفصلنا ساعات قليلة عن يوم يعد بمثابة الرهان على عودة 25 يناير مجددا بشكل سلمى، للمطالبة لإجراء انتخابات رئاسية مبكرة، أو أن ينتهى باقتتال أهلى ينتج عنه بحر من الدماء بين فصيل التيار الإسلامى وشباب القوى الثورية المطالبة برحيل الرئيس محمد مرسى رئيس الجمهورية، ليصبح هذا اليوم الفيصل فى تاريخ المصريين.


وفى الجانب الآخر تكثف شباب الثورة اجتماعاتها فى الساعات القليلة المقبلة للاستعداد بشكل جيد ليوم 30 يونيو والذى ستنطلق فيه مسيرات لاستكمال ثورة 25 يناير، والخلاص من سلطة جماعة الإخوان، والمطالبة برحيل محمد مرسى وإجراء انتخابات رئاسية مبكرة، حيث تنطلق عدد من المسيرات إلى قصر الاتحادية، وهى ميدان الساعة (مدينة نصر)– ميدان الحجاز (مصر الجديدة)– مسجد النور (العباسية)– ميدان المطرية– جامعة عين شمس (مسيرة طلاب مصر)،كما تنطلق عدد من المسيرات إلى ميدان التحرير، وذلك من النقاط التالية: ميدان مصطفى محمود (المهندسين)– ميدان السيدة زينب– دوران شبرا– مسجد الاستقامة (الجيزة).


يبدأ التجمع فى كل هذه النقاط بدءا من الساعة الخامسة مساء، وتتحرك المسيرات فى تمام السادسة إلى قصر الاتحادية وميدان التحرير.


وأكدت مى وهبة مسئول المكتب الإعلامى لحملة تمرد أن الحملة ستعلن اليوم السبت، فى مؤتمر صحفى كبير الأرقام النهائية للحملة على مستوى محافظات الجمهورية والتحركات الميدانية النهائية لـ30 يونيو.


وأشارت وهبة فى تصريحات لـ"اليوم السابع" أن المؤتمر لم يحدد موعده بعد ولكنه سيشارك فيه شباب القوى الثورية وعدد كبير من الشخصيات العامة.

وأكد حسام فودة أمين عضو المكتب التنفيذى لشباب جبهة الإنقاذ أن الشباب سيعقدون مؤتمرا صحفيا لعرض تاريخ الإخوان فى "الكتاب الأسود" والذى سينزل به الشباب فى تظاهرات الأحد بقصر الاتحادية والتحرير.

وأضاف فودة أن الكتاب بمثابة وثيقة مسجل بها مختلف جرائم الجماعة فى انتهاكات حقوق المواطن المصرى البسيط موضحا أن المحاكمة لم يحدد موعدها بعد

وقال فودة إن القوى الثورية ستنطلق فى خمس مسيرات لقصر الاتحادية لتسمى كل واحدة باسم مطلب من مطالب ثورة 25 يناير والتى لم تحقق حتى الآن، موضحا أن مسيرة عين شمس ستكون بشعار "العيش"، وميدان الساعة "مسيرة الحرية"، والألف مسكن "العدالة الاجتماعية"، ومسجد النور باسم "الكرامة الإنسانية".


ولفت فودة أن ذلك يأتى فى إطار الإيحاء بأن المطالب تتحرك على الأرض، موضحا أن قيادات جبهة الإنقاذ ستشارك فى مختلف المسيرات المنطلقة لقصر الاتحادية.
وتابع فودة حديثه مؤكدا أن هناك حالة غضب مشحونة لدى المواطنين المصريين وأنهم سيتحكمون فى ذلك دون أى قيادة، كاشفا أنه تم طبع 5 مليون بوستر مكتوب عليه كلمة "انزل 30 يونيو.. عمر المصرى ما يبقى".


فيما أكد خالد المصرى المتحدث باسم حركة شباب 6 أبريل أن الحركة ستنظم اليوم مسيرات فى المناطق الشعبية للحشد لـ30 يونيو كما أنها ستكون بمثابة حلقات نقاشية لحث الشارع على المشاركة، لافتا إلى أن الأماكن ستكون مثل إمبابة، الوراق، والمنيب، والسيدة زينب، وفى المحافظات المحلة والشرقية وبورسعيد وإسكندرية.


وأشار المصرى فى تصريحات لـ"اليوم السابع" أن الحركة ستتواجد بشكل رمزى فى مختلف المسيرات التى دعت لها القوى الثورية والمتوجهة لميدان التحرير مشاركة رمزية للحشد لـ30 يونيو.


قالت جلادس حداد عضو اللجنة الشعبية لحماية المتظاهرين السلميين إن اللجنة مكونة من شباب أحزاب وحركات ثورية ومستقلين وأهالى منطقة مصر الجديدة ليست لها علاقة بجبهة الإنقاذ وهى مسئولة عن توفير الدعم اللوجيستى والأمنى للمعتصمين أمام قصر الاتحادية، موضحا أنه سيتم عمل بوابات ثابتة للدخول للاعتصام وسيتم تأمينها بالكامل.


وأشارت الحداد أن اللجنة سيكون لها تيشرتات خاصة بزى مميز، لافتا إلى أن اللجنة ستقوم بتوفير الأغذية للمعتصمين من خلال تلقى التبرعات وتسليمها للمعتصمين حيث سيكون لكل خيمة كارت تتسلم به الطعام.


وأوضحت أن اللجنة منضم إليها منظمات مجتمعية مناهضة للتحرش مثل "امسك تحرش"، كما سيتم توفير مستشفى ميدانى بدأت تتلقى التبرعات من الآن وذلك للاستعداد فى حال وجود اشتباكات لإسعاف المصابين بشكل عاجل.


وأضافت حداد أن اللجنة ستقيم منصة واحدة لا يتواجد عليها أى خطابات سياسية، وستتركز برامجها بشكل أكبر على الترفيهى بمشاركة 5 فرق موسيقية لإنشاد أغانى وطنية كما سيتم عرض أخبار وشعر.

وعن تأمين المسيرات قال إسلام هاشم عضو اللجنة الشعبية إسلام هاشم أنهم سيتواجدون يشكل طبيعى وغير ملحوظ داخل المسيرة ليس بزى مميز وخارجها وفى كل اتجاه فيها للحفاظ على سلمية المسيرة ومنع أى شخص يندس وسطها، مشيرا إلى أنه فى حال خروج أى شخص عن هتافات غير سليمة أو خارجة عن شعارات ذلك اليوم، سيتم التعامل معه بشكل إرشادى وسلمى.

وأضاف هاشم أنه تم منع رفع أى صور أيا كانت سواء لمبارك أو تأييد لشخص معين آخر لافتا إلى أن المسموح فى ذلك اليوم هو رفع أعلام مصرية وكروت حمراء وصور لرفض الرئيس محمد مرسى رئيس الجمهورية، موضحا إلى أنه سيتم طرد من يتجاوز فى تعامله أو يظهر من تعامله أنه بلطجى.




ثامررر
عضو ماسى

Egypt
12411 مشاركة

كتب فى :  - 29/06/2013 :  13:41:52  Show Profile
مقولة اعجبتني :
أبوبكر المصري
لو مراتك او اختك او امك تايهه ومقدمهاش غير شارعين علشان تعرف تروح
شارع منهم في الاسلاميين وشيوخ

وشارع تاني فيه بتوع تمرد

. واتصلت بيك تسآلك آروح من انه شارع .

اجابتك هتكون آيه وهتآمن ان عليها تبقا مع مين ومين اللي هتبقا مطمن انها هتروح بيتها من الطريق اللي هما فيه لحد ما توصلك بالسلامه ?
بس فكر قبل ما تجاوب

وجاوب بكل امانة وصدق

وفي الاخر ابقا طبق المثل ده علي مصر


{كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ

تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ

وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ

وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ

Go to Top of Page

504
عضو برونزى

728 مشاركة

كتب فى :  - 29/06/2013 :  14:48:24  Show Profile
بأقولك ياأخ تامر ....سؤالك جميل واللة ......................................أيام حسنى مبارك وأنور السادات وجمال عبد الناصر كانت الستات والبنات بتنزل تمشى فى أى شارع حتى الساعة2 أو 3 أو 4 الصبح وكانت مطمئنة وهية ماشية وهية فى امان وأهلها مطمئنيين .......أنما دلوقى لانأمن أن تنزل تشترى أو تروح مشوار بالليل ولازم ينزل معاها حد من الرجالة اللى فى البيت .......ودةلية لانة مفيش أمان .....ودة لية لأن رئيس العشيرة اللى مالوش لازمة هوة اللى عمل فى الشارع كدة كان أمامة سنة لية ماحققش الأمن فى الشارع كل حاجة وسخة كترت فى عهدة الاسود .....وكل شوية تقولوا الفلول ....................يكفى انة يمشى لوحد ب60 عربية حراسة لوحدة ربنا ينتقم منة .....يكفى انة يأمن نفسة ...ويسيب البلد كلهة بدون امان .......هل مرسى ذات نفسة يامن يمشى فى الشارع أو يروح التحرير ......وبعدين لو زى ماانت بتقول لو مفيش الخيارين لانهم مؤقتين الان اللى بتقول عليهم ...الست تمشى فى أى شارع ..............مشكلتكم أنكم بتنفذوا اللى بتؤمروا بية كأخوان مش بتشوفوا الحق اللى فى الشارع وربنا ينور بصيرتكم ...........مش هما دول المتأسلمين أللى قتلوا شاب من السويس كان جالس م ع خطيبتة فى جنينة .....ربنا يهديكوا ويزيح الغمة عن عيونكم الشعب كلة كره المتاسلميى لأنهم بانوا على حقيقتهم ودة الانجاز الوحيداللى عملة مرسى ,,,,,يكفى ان الأهالى الان هما اللى بيطلعوا على الأخوان ويحرقوا مقراتهم ...
Go to Top of Page

ثامررر
عضو ماسى

Egypt
12411 مشاركة

كتب فى :  - 29/06/2013 :  15:10:21  Show Profile
Go to Top of Page

mndy
عضو ماسى

Egypt
4517 مشاركة

كتب فى :  - 29/06/2013 :  17:47:52  Show Profile
طبعا تروح من الشارع اللى فيه على ونيس والبلكيمى
مش عايزة كلام
Go to Top of Page

dody28
عضو ماسى

Egypt
24299 مشاركة

كتب فى :  - 29/06/2013 :  21:48:43  Show Profile
هههههههههههههههههههههه

بقا عاوز الستات تمشي ف الشارع اللى فيه الاخوان

دول اكتر ناس يتخاف منهم

لا اله الا الله


وبعدين انا عاوزاك ماتتكلمش عن الشارع المصرى

الا لما تكون عايش فيه

مش تكون ف دوله عربيه وتتكلم على الشارع المصرى واللى عايشين فيه

عشان المصداقيه بس

Go to Top of Page

غاليه
عضو ماسى

23514 مشاركة

كتب فى :  - 29/06/2013 :  23:19:28  Show Profile
انا جيراني كلهم شيوخ من الاخوان ومؤيدين جدا جدا للحكم الموجود حاليا في مصر
وليا جيران منكل القوميات
مسيحين...دروز ومتواليين ....
وطبعا كل الناس في حالها الا الشيوخ دول
كل النهار شيشه وفتاوي وبنت فلان خرجت ومرات فلان لبست وفلانه من اهل النار وفلان مش راجل....وكل كلامهم تهم و بيلصقوا فيه ايات قران
لما بيخلصوا ثرثره وافتاء وشيشه على معاد اذان المغرب بيروحوا المساجد للعشاء وبعد العشاء
سهرات الافتاء
حتقلي شيوخ فين ليه هو انتي منين....احدى مدن فلسطين العتيقه...عندنا عينات كتير....تلاقي الانسان العادي بيصلي بهدوء بيقرا قرانه بتعقل..بيصوم بيزكي بيتصدق بالسر...من شغله لبيته واولاده ...مبيفتيش خالص.....
اصحاب هو والكل مش بيكفر المسيحي ولا الدرزي ولا الشيعي
مش حامل السلم بالعرض
مش قافل على بناته وعينيه حتنط من مكانها على بنات الناس...............
يؤمن فقط بما هو على هواه مثنى وثلاث ورباع
الايمان وزالعباده عندو بالقوه الي ضد مذهبه اسرائيلي عميل وجاسوس...وبالتالي كافر
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اغرب ما في الصنف ده انه مثير للفتن ...نسونجي...وبيكذب وبيصدق نفسه

Edited by - غاليه on 29/06/2013 23:21:02
Go to Top of Page
  Previous Topic الموضوع Next Topic  
 اضافة موضوع  الرد على الموضوع
 اطبع الموضوع
|| Bookmark and Share ||
أذهب الى:
 

منتديات || دردشة || احدث الاخبار || الرياضة اليوم ||مجلة زووم || عالم المرأة || المطبخ العربى || للكبار فقط

دنيا ودين || القرأن الكريم || عمرو خالد || دليل المواقع || خدمات الموقع || خدمات حكومية || المراسلة وابلاغ انتهاك

|| Bookmark and Share