Loading
مساعدة بحـــــث قائمة الاعضاء اشتراك بريدى جديد اليوم التسجيل ملف العضو الرئيسية
اسم العضو: كلمة السر:
حفظ كلمة السر تذكيرك بكلمة السر?

االصحافة
 المنتديات
 نافذة حول العالم
 جرائم و حوادث واغرب القضايا
 صفوت حجازى : كنت عايز أسافر ليبيا
 اضافة موضوع  الرد على الموضوع
 اطبع الموضوع
|| Bookmark and Share ||
الكاتب Previous Topic الموضوع Next Topic  

شبيك لبيك
المشرف العام

132027 مشاركة

كتب فى :  - 25/08/2013 :  10:59:54  Show Profile

جروب شبيك لبيك

صفوت حجازى لنيابة مدينة نصر: "كنت عايز أسافر ليبيا لغاية ما الأوضاع تهدأ".. واعتصام رابعة كان سلمياً ولو علمت بوجود أسلحة كنت تركته.. وكنت أعتزم البعد عن السياسة والعودة إلى الدعوة

"والله العظيم ما اعرف إن فيه أمر ضبط وإحضار صادر ضدى، وأنا كنت عايز أسافر ليبيا عشان العنف اللى بيحصل فى مصر فقولت أسافر وارجع تانى لما الأوضاع تهدأ فى البلد، وكنت أعتزم البعد عن السياسية وأعود للعمل الدعوى، والله العظيم أنا لست عضوا فى جماعة الإخوان المسلمين ولكنى أنتمى للتحالف الوطنى لدعم الشرعية، وأنا أعترف أنى ضد الانقلاب العسكرى ودعمى كان للشرعية وليس لشخص الرئيس مرسى حتى لا تسقط شرعية أى رئيس قادم لمصر، ولو اعرف أنه موجود أسلحة برابعة كنت تركت الميدان على الفور بس اعتصامنا كان سلميا ولم نعذب المواطنين داخل الخيام".

تلك هى اعترافات الداعية صفوت حجازى أمام المستشار أحمد سبالة وكيل أول نيابة مدينة نصر بسكرتارية خالد محمد عبد الحميد بعد تحقيقات استمرت 8 ساعات داخل محبسه بسجن طره، فى تهم احتجاز وتعذيب المواطنين حتى الموت والتحريض على العنف وحرق منشأة حكومية والقتل العمد والشروع فى القتل وإعاقة المواطنين عن ممارسة أعمالهم.

وقررت نيابة أول مدينة نصر برئاسة المستشار أحمد حنفى حبس حجازى 15 يوما على ذمة التحقيق، على أن يبدأ تنفيذ أمر الحبس الاحتياطى بحق صفوت حجازى فى هذه القضية، فى أعقاب انتهاء حبسه الاحتياطى على ذمة التحقيقات فى شأن اتهامات مشابهة فى أحداث الحرس الجمهورى وقصر الاتحادية نهاية ديسمبر الماضى، ومكتب إرشاد تنظيم الإخوان بالمقطم والاشتباكات المسلحة التى دارت فى منطقتى رمسيس وغمرة.

ويعد قرار الحبس الاحتياطى الصادر بحق حجازى فى هذه القضية، هو القرار السادس، حيث سبق وأن أصدرت النيابات المختلفة 5 قرارات بحبسه احتياطيا على ذمة القضايا السابق الإشارة إليها.

shokeir
عضو برونزى

Egypt
561 مشاركة

كتب فى :  - 25/08/2013 :  11:39:06  Show Profile
فين الطلاق اللي قاله ..وفين السيجارة اللي في يده.وفين النقاب المتخفي فيه وفين وفين .."ومن يكسب خطيئة أو إثماً ثم يرمي به بريئاً فقل احتمل بهتاناً وإثماً مبيناً " ليس هناك مبرر لأي اتهام أو تلفيق لمجرد أنك تكره الشخص المقبوض عليه ....

شقير
Go to Top of Page

نورالشرق noha1
عضو ماسى

Egypt
2188 مشاركة

كتب فى :  - 25/08/2013 :  13:14:18  Show Profile
عار على المشايخ والدعاه ان ينسب لهم هذا الارهابي ويكون اسمه بالخبر الداعيه صفوت
وبعد ماعمل اللي عمله وراح ضحايا كتير بسببه عايز يهرب لليبيا
واللي بينضمو ليه وكانو في صفه هل افقتم من غفلتكم بعد اعترافه الاعتراف الصريح ده انه كان هيهرب على ليبيا ولاهتقولو ده كان رايح يعمل اعتصام في ليبيا وكان هيبعت لنا ههههههه
Go to Top of Page

s.a.r
عضو ماسى

Egypt
3014 مشاركة

كتب فى :  - 31/08/2013 :  23:41:29  Show Profile
اولا هذا ليس داعيه ده مدعى قليل من التعليم مع كثير من الاعلان بقى كده
ثانيا الكدب بتاعه هو اللى هايثبت التهم عليه لانه عارف كل حاجه وكان مع البلتاجى بيعذب الناس الابرياء المخطوفين من الشارع
ثالثا ايه كان رايح ليبيا يحج للكعبه اللى بناها القذافى قبل ما يموت
رابعا لما انت عارف ان مفيش اوامر ضبط واحضار لماذا تنكرت وكنت تنوى الهرب سرا وبطرق غير قانونيه الى ليبيا
يا كداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااب

sayed
Go to Top of Page
  Previous Topic الموضوع Next Topic  
 اضافة موضوع  الرد على الموضوع
 اطبع الموضوع
|| Bookmark and Share ||
أذهب الى:

منتديات || دردشة || احدث الاخبار || الرياضة اليوم ||مجلة زووم || عالم المرأة || المطبخ العربى || للكبار فقط

دنيا ودين || القرأن الكريم || عمرو خالد || دليل المواقع || خدمات الموقع || خدمات حكومية || المراسلة وابلاغ انتهاك

|| Bookmark and Share